Otužování Otužování

Otužování

Každý rok se pravidelně na 2. vánoční svátek scházejí otužilci na nábřeží u Národního divadla v Praze, aby si užili chladné Vltavy. Z nedalekého mostu i nábřeží je tradičně sledují stovky lidí, oblečených v teplých bundách a čepicích. Pokud patříte mezi přihlížející, ale chtěli byste se také otužovat, není to vůbec nic těžkého.

Jak začít
Běžný člověk, který nikdy aktivně příliš nesportoval, by měl začít pozvolna. Důležité je také ověřit si u lékaře zdravotní stav a poradit se o vhodném postupu. První fází je každé ráno studená sprcha a stejně tak po každé teplé koupeli. Domácí otužování je totiž základem a prvním stupněm otužování. Můžete začít nejprve vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Ranní sprchování nebo mytí studenou vodou musí být dvakrát delší než večerní. V zimě by to mělo být po dobu 1-3 minut, v létě 3-5 minut. Tento postup se doporučuje uplatňovat už u dvou nebo tříletých dětí. Při sprchování a po něm je třeba se pohybovat a nestát na jednom místě. Pod studenou sprchou se snažte o dobrou náladu a duševní pohodu, což posiluje pevnou vůli. Rozhodně se nedoporučuje sprchovat se ráno ve spěchu, neboť to není dobré pro psychiku. Po důkladném utření provedeme zahřívací cviky a teprve pak se nasnídáme.

Další fáze
Při otužování je důležitá posloupnost. Teprve až si zvykneme na domácí otužování a studená sprcha pro nás nebude problém, můžeme začít s plaváním venku. Nejprve v létě za nepříznivého a chladného počasí a postupně si zvykáme na studený vzduch i vodu. Ideální je vlastní bazén na zahradě, ve kterém se můžeme pak koupat po celý rok.

Význam otužování
Otužování přispívá k posílení imunitního systému organismu. V širším smyslu rozumíme otužováním nejen sprchování studenou vodou a plavání ve studené vodě, ale také saunování, celoroční sportování v přírodě atd. S otužováním souvisí také oblékání, které by mělo být přiměřené venkovní teplotě. Nikdy se nenavlečeme tak, abychom se potili, ale také abychom netrpěli chladem.
Cílem otužování je zlepšování tělesné zdatnosti a upevňování zdraví a pevné vůle. Otužování působí jako prevence nachlazení, chřipky, angíny, proti hypertenzi a při bolestech zad. Není však vhodné pro osoby trpící srdečními chorobami, ani při mírném onemocnění jako je rýma, nachlazení apd.
Začít s otužováním lze prakticky v jakémkoliv věku, jelikož nikdy není příliš brzy, ani příliš pozdě. Důležité je zvolit vhodnou formu a postup pro příslušný věk. Začít lze například ranní rozcvičkou u otevřeného okna a postupně přitvrzovat.

Doporučujeme

Populární
cache/resized/63493466423827522b75e17f3b7f6bc4.jpg
Zdraví a životní styl
cache/resized/ef2ab7a2794d68bc3dcf831c2de2c6f4.jpg
Zdraví a životní styl
cache/resized/b1abd932c8b52eccffe29bc26b2925b8.jpg
Volný čas

Kontakty

  • Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry.